Lysegården GK – Bra bana med tuff konkurrens

Här sitter man gott och laddar upp inför dagens utmaning! Njut av vyerna...

Här sitter man gott och laddar upp inför dagens utmaning! Njut av vyerna…

Inledande känsla

Jag har besökt Lysegården GK förut. Men det var ganska många år sedan sist, och vad jag kan minnas var det en rätt rolig bana att gå, med många olika typer av hål. De har byggt om sina greener i slutet på 10-talet så förhoppningarna var stora. Banan ligger faktiskt ganska bra till, endast 10 minuter från E6:an i höjd med Kungälv så är det lätt att ta sig hit och från centrala Göteborg är du här på 25 minuter. Det är en bra, stor anläggning som bjuder på 27 hål och goda träningsmöjligheter för de som vill.

 

Incheckning/klubbhus/restaurang

När vi kommer in så möts vi av en härlig kille som heter Fredrik, om jag minns rätt. Glad, positiv och berättar gott om banan och dess förutsättningar för dagen. En helt ok reception/shop som kan ge ett litet stökigt intryck till en början, men ändå med viss charm. Det är en förening som, vad jag förstått, har kämpat en del senaste åren, med det rådande medlemstappet runt om i Sverige. Men jag får intrycket att de lokala medlemmarna här trivs och verkligen tycker om sin klubb och bana. Jag tycker det är en viktig del när man kommer som greenfeegäst, att man ser och märker att även medlemmarna trivs bra. Då borde man ha det ganska gott som gäst med kan jag tycka.

Restaurangen bjuder på fantastiska vyer utöver golfbanan som ligger härlig placerad nere i en dal. Man kanske inte tänker på det så ofta, men hade jag haft precis samma utsikt men kanske istället suttit nere i Spanien. Då hade jag blivit helt hänförd. Jag tycker det är viktigt att verkligen se på saker i sitt rätta förhållande, och faktiskt verkligen se skönheten som finns runt om i vårt egna land och med dess fantastiska natur.

God lunch serveras här i bufféform! Tummen upp!

God lunch serveras här i bufféform! Tummen upp!

Lunchen här är vällagad och det serveras god enkel husmanskost. Dagens var raggmunk och stekfläsk, samt smörstekt torsk med dillpotatis. Detta serveras med en bra salladsbuffé. Fantastiskt god, enkel mat och perfekt uppladdning inför den stundande rundan. Att sitta på terrassen och blicka ut på dagens utmaning gör ju inte saken sämre…

 

Banan/kondition/profil

Lysegården GK har väldigt spännande förutsättningar för att presentera en kul, intressant och utmanande golfbana. Banan är varierad i allra högsta grad, då vi spelar några inledande hål i skogsvråna för att sedan gå ut på mer öppet fält.

Inledningen på banan är relativt tuff, och du behöver här spela smart och rakt, för att inte tappa från början. När vi sedan kommer ut på det lite mer öppna spelfältet så kan man börja smälla på om man känner för det. Men man får ändå passa sig. Väl utplacerade träd gör att du inte vill missa på fel sida. Klassisk ”risk and reward” strategi här. Jag gillar det.

Överlag är banan trevlig och gå, och det är några spännande hål man möter på vägen. Några hål är bra långa, några korta. Det svänger höger och vänster och du bör respektera hålens utmaning, även om det från tee kan se lättare ut i vissa fall.

Ett parti bjuder på bredare fairways.. Men se upp för att inte lägga dig mask bland träden

Ett parti bjuder på bredare fairways.. Men se upp för att inte lägga dig mask bland träden

Banan i sig lyser faktiskt med en bra finish och väldigt bra, snabba greener. Du får med dig en del studs-och-rull när du träffar fairway och ruffen är lagom tuff.

Tyvärr, måste jag säga, för det är ett stort tyvärr. Så är ett flertal tees, riktigt riktigt dåliga. Det sänker helheten på banan, och när man står och ska pegga upp, och får göra det om och om igen, för att man inte hittar en plan yta att stå på. Blir man lite trött…

Men jag vill ändå ta med mig känslan att greenerna gör ett riktigt bra jobb, och det rullade på förvånansvärt bra. Faller som det ”ska” så det finns också viss tendens till att ”underläsa” greenerna här. Signatur hålet är givetvis hål 17. Ett grymt korthål över vatten som både är utmanande och inspirerande på samma gång.  Du skall relativt långt över vatten hela vägen för att landa bollen på green, som är belagd på en utmanade halvö. Det är sådana här hål man vill spela…!

Hål 17, klassiskt signaturhål. Korthål över vattnet!

Hål 17, klassiskt signaturhål. Korthål över vattnet!

 

Priser?

Greenfee här ligger runt 400: – och det tycker jag är bra. Du betalar för en bra bana, som är trevlig att gå. Service är bra och du får relativt mycket för pengarna.

Skulle tees vara i toppskick hade jag gladeligen betalat 500-lappen men idag, så känns 400: – absolut rimligt. Man får en bra dag på Lysegårdens GK. Definitivt!

Om du vill spela en kul bana, som ligger lättillgängligt i Kungälvsområdet så har du faktiskt väldigt många att välja på. Det är hög konkurrens på greenfee gäster här då Kungälv är en av Sveriges absolut tätaste golfkommuner. Men jag vill rekommendera Lysegården som ett väldigt bra alternativ och du kommer absolut inte bli besviken när du packar in bilen på vägen hem. Ditt eget spel kan jag dock inte påverka… Men banan kommer absolut göra sitt jobb!

 

Njut av den vackra naturen som omfamnar golfbanan. Här ett vattenfall som ramar in green

Njut av den vackra naturen som omfamnar golfbanan. Här ett vattenfall som ramar in green

 

 

 

Lämna en kommentar