Kungälv-Kode GK – Underhållande bana med potential

Jag har skrivit om ett gäng golfbanor nu, och det är alltid kul att få feedback på det man skriver. Jag testar här nu ett litet nytt upplägg, för att göra det enklare för dig som läsare att få grepp om artikeln. Så jag delar upp den i lite olika delar. Återkom gärna med feedback i kommentarsfältet nedan.

 

Här sitter man gott och njuter efter en go dag på Kungälv-Kode GK (lånad bild)

Här sitter man gott och njuter efter en go dag på Kungälv-Kode GK (lånad bild)

Kungälv-Kode GK

 

Inledande känsla:

Ca 25 minuter från Göteborg, ute på landet mitt i mellan åkrar och höns så ligger Kungälv-Kode GK. En golfklubb där jag får känslan att det är svårt att locka dit greenfeegäster. Kan visserligen vara ett plus då det ofta är ganska mycket lediga tider och det är väldigt sällan du behöver trängas på banan. Jag har spelat banan flera gånger och tycker att den är ganska underhållande, det finns flera saker här som gör att du faktiskt vill komma tillbaka.

 

Incheckning/klubbhus:

Klubbhuset är ganska maffigt, med två ”flyglar” som ramar in en uteservering med utsikt över 1:a tee och 18: green. Detta ger alltid stort plus i min bok. Det är alltid gott att sitta med en kall efter rundan och räkna lite scorer samtidigt som man blickar ut över en golfbanan. De har i år flyttat in receptionen/shopen längre in i klubbhuset vilket jag tycker är lite trevligare. Nu är man mer mitt i klubbhuset och här är det mycket ljusare och öppnare. Bemötandet här brukar vara bra. Att köpa lunch här kostade mig 88: – vid mitt besök och jag fick en ”ok” fläskfilé med potatis.

 

Banan/kondition/utmaning:

På Kungälv-Kode GK så har du alltid chans att satsa lite extra, och vinna ganska mycket på det när du slår bra. Men lika mycket som du kan vinna, lika mycket kan du förlora på att ta ett fel beslut, eller satsa för hårt.  Öppningshålet är ganska bra. Lagom svårt, och du kan slå på en bra drive med ganska stort landningsområde. På det följande hål två så kan du direkt gå för det. Slår du långt, så kan du ha drive-wedge för att nå green på två. Men då måste du ”carra” runt 230-240 meter, över vatten. Se det som en utmaning!

Det brukar ta ganska lång tid för att få den här banan i riktigt gott skick. Allra mest lidande har alltid vart greenerna i mitt tycke. När jag spelade här första gången i år, så tyckte jag att det vart mycket bättre. Inte alls snabba, men de är mycket jämnare och inte alls lika skadade som det har varit innan vid hyffsat tidig säsong. Annars så har det ju vart fantastiska förhållanden denna vår. Så är du greenkeeper och inte har en bana i bra skick i mitten på sommaren, så kanske du ska byta jobb?

Signatur hål här får väl ändå vara hål 4. Ett av Sveriges få par 6 hål. Detta är faktiskt också ett väldigt bra, och mycket svårt hål. Du behöver slå långt och rakt. Slår du tre riktigt bra slag, så kan du absolut nå in på tre. Men Du är omgiven av vatten från 300 meter och in mot hål. Så våga spela strategiskt här.

Det är lite olika karaktär på banan. Blandad park/hed och skogsbana. Det gillar jag. Efter 7 hål ute på flacken, så beger man sig upp i skogen för en sväng med några korta och knixiga hål. De avslutande 3-4 är svåra. Ganska långa, och spelas allt som oftast i ganska kraftig motvind.

Konditionen är överlag bra hela vägen fram till green. Skulle de snabbat på greenerna så skulle jag verkligen kunna säga att det här är en golfbana i toppskick. Men riktigt där är den tyvärr inte än. Men förhoppningsvis så kommer det nog med tiden…

 

 Prisvärd?

Greenfee här kostar 350: – på vardagar och 425: – på helger vilket känns absolut helt okej. MEN, jag vill lyfta ett finger för en rätt bra grej. På Kungälv-Kode GK så har det under flera år funnits ett så kallat 500-kort. Du får 5 st greenfees för 500: – (gäller vardagar innan 15.00 och helger efter 14.00). Det är riktigt bra. Men visst, det är ”bara” bra om du tänker spela här flera gånger. Men en riktigt bra deal, om du bor i göteborgsområdet och vill spela här några gånger under en säsong.

 

Summering:

Jag återkommer faktiskt flera gånger per år här. Just för att banan är ganska trevlig och gå. Den är svår på sina ställen, men kan också om man är riktigt smart, spelas hyffsat enkelt. Det är alltid risk för ganska hård vind här, vilket kan ställa till det och göra banan mycket längre. Men det är en trevlig bana, och skulle man bara få ordentlig ordning på sina greener så skulle jag ge denna banan ett riktigt bra betyg. Så vill du spela en rolig bana, med flera unika utmaningar, exempelvis ett par 6 hål, så tycker jag absolut att Kungälv-Kode GK är ett bra alternativ. Jag har köpt 500-kort även i år, så jag kommer absolut tillbaka!

 

Har du spelat Kungälv-Kode GK och tycker kanske helt annorlunda, eller har andra tips att ge kring banan? Delge gärna dina åsikter med en kommentar här nedan. 

Lämna en kommentar