Gumbalde GK – Trevlig golf på ”andra sidan Gotland”

 

Väkommen till Gumbalde GK

Väkommen till Gumbalde GK

 

På sydöstra sidan av den fantastiska ön Gotland, så ligger Gumbalde GK.

Om vi utgår från att Visby är någon form av ”centrum” för Gotland, så ligger Gumbalde GK ca 50 minuter från Visby stad. Det är små kringelikrokvägar som tar dig fram genom det gotländska landskapet och du kan faktiskt försöka att se bilturen dit som en form av njutning i sig. Det kantas av skog, hedmarker och en herrans massa kyrkor som alla ser likadana ut. Men det är Gotland, och det är härligt charmigt.

 

Väl framme vid klubben så möts man av ett sällskap små klassiska stenhus i gotländsk stil som tillsammans utgör sig som ett kompendium av små klubbhus. Härligt charmigt och lite vad man kan förvänta sig när man kommer till en klubb här ute på den gotländska landsbygden.

Receptionen är mysig och bemötande. Lågt i tak, stora trädörrar och varm service av tjejen som möter mig i receptionen. Här får man direkt känslan av att klubben fokuserar mer på trivsel och klubbkänsla än att försöka glänsa i skuggan av exempelvis Visby GK. Det gillar jag. Vi kommer hit på en söndag i slutet på juli. Helt ovetandes om att det är finaldag i KM. Vi slår ut som sista boll innan KM drar igång, så vi förväntar oss att banan skall vara i toppskick och att vi antagligen kommer få mötas av hyfsat tuffa flaggplaceringar.

Det är första gången jag spelar golf på Gotland, så jag vet inte riktigt vad jag skall förvänta mig. Jag tror att när man pratar om golf på Gotland, så pratar man mestadels om Visby GK, som är rankad som nr 2 i Sverige. Därför ser jag möjligheten att spela andra banor på Gotland som ett spännande projekt.

Inledningshålet är ett par 5, som du vill spela smart för att få en skön start på din runda. Inramat av små alléer av träd som gör att du får känslan av en relativt trång skogsbana. Det fortsätter så några hål och du möts bland annat i inledningen av ett korthål på 87 meter. Det som faktiskt är lite kul med det här hålet är att du har ett stort j*vla träd som täcker halva greenen på från utslaget och vatten framför. Så även fast hålet är extremt kort, så är det faktiskt ett riktigt bra kort korthål. Efter de inledande 3-4 hålen som är lite smalare så kommer man ut på ett mer öppet fält och det bjuds på breda fairways att landa dina utslag på.

 

Bjuder på omväxlande och utmanade hål.

Bjuder på omväxlande och utmanade hål.

Konditionen på banan är bra. Det finns inte så värst mycket att anmärka på förutom att tee kan variera en del i kvalité. Men jag trivs ändå när jag går på Gumbalde GK. Banan är lätt att gå, väldigt platt och mycket trivsam. Det finns vattenposter på flera ställen längs banan vilket jag tycker är väldigt bra. Framför allt varma sommardagar som denna.

 

Greenerna är inte av snabbaste laget, men jämna och lagom svåra. Man får kanske känslan när man går banan att det inte är en bana som är av allra högsta klass. Men jag tror faktiskt inte att det är ambitionerna för Gumbalde GK. Självklart vill alla klubbar presentera en bana i toppklass, men för vissa så kanske det är mer viktigt att trivas tillsammans och ha en bana som medlemmarna och greenfee gäster gillar att spela. Och med den känslan i bagaget så tycker jag att Gumbalde presenterar en bra bana utmärkt för mig som glad amatör.

Breda fairways med en klassisk gotländska kyrka i bakgrunden.

Breda fairways med en klassisk gotländska kyrka i bakgrunden.

 

En mysig ”medeltida” restaurang finns att tillgå, och här passerar man även efter 9 spelade hål så perfekt att ta lite förfriskningar här. Om du skall käka, kan jag verkligen rekommendera raggmunkarna. De var nog ändå dagens absoluta höjdpunkt!

Klubben och banan i sig är bra skötta. Det är en trevlig klubb och bjuder sina greenfee gäster på en gemytlig upplevelse. Banan är inte bäst på Gotland, och kommer troligen aldrig att vara det heller. Men jag är helnöjd efter en dag här. Spelar du även smart så kommer du absolut ges en möjlighet att scora lågt.

 

Vägen upp till 18:e Green.

Vägen upp till 18:e Green.

Greenfee ligger på ca 350-400:- och väl värt ett besök. Men om du har möjlighet så försök att passa på en dag när det är lite bättre väder. Vi hade kanonväder under vår dag här, men jag tror att den kan bli lite lätt tråkig om vädergudarna skulle vakna på fel sida. Jag tar med mig smaken av raggmunkarna och känslan kring klubbhusområdet samt den varma servicen som jag fick och spenderar jag en vecka på Gotland någon annan sommar så kommer jag komma tillbaka.

Lämna en kommentar